Książki audio

Technologia cały czas biegnie do przodu wymyślając co raz to nowe sposoby ułatwiania sobie życia różnymi gadżetami. Kilkanaście lat temu nikomu by nie przyszło do głowy aby zamiast czytania książki po prostu odsłuchać ja czytaną przez lektora. Przykładowo możemy wsiąść na rower i jadąc leśną ścieżką wsłuchiwać się w książki audio np. opisujące fascynujące i pełne przygody życie założyciela Apple Steve Jobsa. Książki audio mogą okazać się także wspaniałym prezentem na bliskiej nam osoby na urodziny bądź inną uroczystość. Bajki dla dzieci także są czytane przez lektorów i stanowią świetną alternatywę do czytanych książek na dobranoc, aby rozwijać wyobraźnie dziecka już w młodym wieku. Biznesmeni bardzo często słuchają w podróżach różnych książek biznesowych, a w szczególności o tematyce zarządzania ludźmi, procesami czy nawet innowacjami o czym istnieje niespotykana książka Blue Ocean Strategy. Dla odmiany słuchają także opowieści, gdyż nie można cały czas się dokształcać przez 24h na dzień.

booksW Stanach Zjednoczonych już dosyć dawno, natomiast w Polsce wciąż jeszcze nowością jest słuchanie książek w formie audio-books. Bardzo dużo książek jest już „przenoszona” na formę elektroniczną, w której to wydawnictwa widzą duży potencjał rozwoju i przyszłość całej branży medialnej. Stworzenie dobrej jakości audio-booka wymaga sporej pracy lektora, który to musi modelować głos do różnych sytuacji i dialogów w książce, aby jak najlepiej oddać treść książki. Lektor musi nieustannie zachęcać do słuchania i dlatego często niektóre fragmenty są nagrywane wielokrotnie, aż do uzyskania odpowiedniej jakości i intonacji. Jeśli książki są w język obcym, wówczas najpierw należy całość przetłumaczyć co drastycznie zwiększa nakłady finansowe wydawców. Dodatkową bolączką wydawców jest stworzenie sprawnego systemu zabezpieczenia przed kopiowaniem audio-booków, gdyż inaczej raz zakupione audio-books mogą być dostępne w Internecie za darmo. Pozostały koszt związany audio-bookami to ich dystrybucja przy pomocy sieci partnerów i serwisami internetowymi oraz kampanie reklamowe.
Ostatecznie jak wszystko także i książki drukowane oraz audio-booki mają swoje wady i zalety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *